Minél távolabbról szemlél valamit az ember annál egyszerűbb azt elneveznie. Segít neki, ha ellenségesen gondol rá. Ez a két dolog a leegyszerűsítés anyja és apja.
A z átlag amerikai a hidegháború alatt alig tudott többet a vasfüggöny másik oldaláról, mint hogy ott élnek a kommunisták. Akik csúnyák és nem szeretjük őket. Az átlag amerikainak persze nem kell tudni különbséget tenni a keménykedő lengyel tábornok, és a népét hitelből megvesztegető magyar királyfi között. Fölösleges és érthetetlen megkülönböztetés számára a szlovák és a magyar kék és piros útlevelek közötti különbség. Nem érdekes hogy a lengyelek a kommunizmus ellenére továbbra is misére járnak a magyarok ugyanezen okból továbbra is seftelnek. Ők mind kommunisták, messze vannak ide és a másik oldalon vannak.
De említhetném a mi disszidenseinket is, akik int tanulták meg a különbséget Ausztia és az USA között.
Hasonló most a helyzet a cigányokkal. Kik azok a cigányok? Az egyszerű válasz az, hogy egy indiából, vaószínűleg az iszlám hódítókkal szembeni csatavesztés miatt nyugatra vándorolt, az indoeurópai nyelvcsalás indoiráni ágához tartozó nyelbvet beszélő népcsoport.
A mai magyar válasz ettől egyszerűbb. A cigányok a másik oldal. A szurtosképűek, a boxosok, ők, azok. Cigányok.
Csakhogy mi nem vagyunk abban a kényelmes helyzetben mint anno az amerikai háziasszonyok. A vasfüggöny nem nyolcezer kilométerre van. A cigányok (kommunisták, nácik, környezetszennyezők stb.) egyszerűen, egy csoportként feltüntetése nagyon rosszat jelent.
Persze képmutató írások, mint például Bayer kocsmapultra könyöklős magyartanári hangvételű szózata, különbséget tesznek rendes meg nem rendes cigányok között. Niggerből is volt rendes meg nem rendes. Mostmár cigányból is lesz?
Bayer írása azt sugallja, hogy meg lehet oldani a cigánykérdést, mert egy cigánykérdés van.
Nem igaz.
Sok cigánykérdés van. Az enyingi gyilkos gazemberek esetén is jól látszik hogy legalább kétféle cigány van Enyingen. Az egyik a cigánysoron nyomorog a másik meg klasszikus gengsztertempókat vesz fel. A klasszikus gengszterekre is vannak megoldások (rendőriek) meg a leszakadó, nyomorgó csoportokra is (szociális inézkedés, oktatás, hatósági szigorral fenntartott rend, kutatások). Az olaszliszkán lincselők tette más tészta, mint a Miskolcon fosztogatóké vagy a Nyírmihálydiban az udvart teleszaróké.
Azzal hogy messziről nézzük őket és meg akarjuk oldani a cigánykérdést, azoknak a munkáját nehezítjük, akik meg tudják oldani a cigánykérdéseket. Nagy baj persze, hogy azok a szervek a rendőrségtől kezdve a fináncokon át az ÁNTSZ-ig, akik ebben érdemben tudnának tenni, gúzsba vannak kötve.
A politikai korrektség téves értelmezése köti őket gúzsba. Attól, hogy azt mondjuk, nincsen cigánykérdés, bajok és problémák vannak. Igen, a kézilabdázó gyilkosai cigányok, akik gengszterbanda cigány módra alakított változatában bűnöznek, és úgy kell velük bánni, mint cigány gengszterekkel. Igen, az olaszliszkai gyilkosok cigányok, akik felhergelt tömegként, primitív indulattól vezérelve halálra vertek egy ártatlan embert. Észre kell venni, hogy a cigánytelepen gyakoribb az ilyen csoportosulás mint máshol. Cigány probléma, meg kell oldani. Igen, a középkorinál is rosszabb körülmények között élő páriák cigányok. Segíteni rajtuk szinte csak akaratuk ellenére és csak nagyon sok pénzből lehet. A magyarok pénzéből, abból amit most szétosztanak köztük mint segélyt.
De ezek nagyon különböző kérdések. Van köztük rendőri, bírósági, egészségügyi néprajzi...És akkor még csak a szociális és magatartásbeli különbségről beszéltünk. Arról nem, hogy három nagy cigány nyelvjárás beszélői élnek köztünk, teljesen máskor jöttek ide. Más a kultúrájuk, egymással sem vegyülnek.
A sok kérdésre, lévén hogy viszonylag fejlett ország vagyunk, egyszerű a válasz. Hagyjuk a szakembereket dolgozni. És ne hagyjuk, hogy egy jó kis Mohácsi Viktória - Bayer Zsolt nyilatkozatháború megakadályozzon akár egy orvost is abban, hogy hatósági eréllyel kísérve menjek ki védőoltani, ha egyszer kötelező. Hgoy egy város rendőrkapitánya üzenhessen: tudjuk, hogy kik voltak, és vigyázzanak, mert megyünk. Vegyük észre, hogy ha hagyják őket dolgozni, a rendőrök hipp-hopp produkálnak tettest.
Vegyük észre, hogy a válság nem a cigányok válsága. A mi válságunk, amiért nem tudjuk normálisan kezelni a dolgainkat.