HTML

Louie the purple horse

Nem kell sietni. Raerunk. Majd en szepen, lassan okosan megirom.Online asztalfiok. Ugysem ertene senki, de azert olvassak csak el, ne csak nekem fajjon. Aki hirdetni akar szerény látogatottságú rétegblogomon küldjön üzentet. Megyegyezünk.

Friss topikok

  • Dworkyll: És az élet utolérte az irodalmat, lett Lidl a Csalogány utcában :) (2022.09.03. 23:52) A belbudai Lidlben
  • törzsmókus: az a durva, hogy az eus forrásokból meg a világgazdaság növekedéséből azóta is húzzák. de legalá... (2021.02.22. 08:43) Berlusconi legalább elkurvázná
  • Manfréd Sipeki: Én igényelném a részletes leírást az "beszélgetés az apóssal témakörben". Rég röhögtem ennyit. (2015.09.24. 11:47) Gyertek hegeszteni
  • GutBesserWasser: Azért ne nézzük le teljesen a melósokat. Mondom ezt mérnökként, aki sokat "jártassa" a száját, vis... (2013.05.17. 10:20) Politikaikag korrekt dürrögés
  • vészmadár (pica pica): állat:) (2013.04.11. 14:53) Alejandro de los Ingredientes: INCI szerint

Linkblog

Facebook

Malév-nekrológ

2012.02.03. 15:56 Professor Pizka

Oda a Malév, jaj most mi lesz.

Egyrészről oda egy csomó kedves legenda, nagy tudású, elfogó vadászgépről politikai okból utasszállítóra áttért, stramm, jóképű, doktori címet szerző pilótákról, a világ legszebb utaskísérő lányairól és asszonyairól. Aztán odavan persze egy nagy csomó kevésbé kedves legenda is, amelyet ma talán nosztalgiának hívhatnánk. Mire gondolok? A hetvenes évek nyugatra járó elitcsapatához tartozásra, az affektálva kiejtett repülőtéri szlengre, arra a sajátos, a szocialista nagyvállalat és a nyugati sztenderdeknek megfelelő működés elegyeként keletkező hozzáállásra, amelynek utolsó bástyája volt a Malév. A Malévvel nemcsak márkanevet temetünk, hanem a mosolyogva szenvedő szoci nagyvállalatot is. A többi szoci nagyvállalat megszűnt, karakterét elveszítve ma már egy multi filiáléjaként működik, vagy úgy működik (MÁV) mintha legalábbis húsz éve Szauron üzemeltetné, valami különösen hanyag orknak kiadva a mindennapi vezetést.

Az önnön világszínvonalúságába vetett hitet magabiztosan sugárzó, kívülről azonban inkább csak amolyan a "Balaton is tenger" mentalitást sugárzó, "országszerte világhírű" vállalatoknak talán a Malévvel örökre vége. Reméljük.

Kérdés, hogy mit lehetett volna tenni, mit lehetett volna megmenteni. A Malév amolyan régimódi "flag carrier" maradt a legutolsó pillanatig. Ennek a légitársaság-fajtának rég vége már. Olyan legendás cégek szűntek meg, mint a belga Sabena vagy a svájci Swissair. Mindkettőt újraszervezték, de mindenütt be kellett látni, hogy a drágán repülő, ésszerűtlen járathálózatot fenntartó, a nemzeti zászlóért felárat felszámító társaságoknak vége.

Egy európai nemzeti légitársaság két dologra volt jó. Az egyik az adott ország polgárainak, illetve az odautazó külföldieknek a szállítása, a másik pedig az olyan célállomások összekötése az országgal, amelyektől az ország politikai, geostratégiai okokból akar valamit.

Az első funkcióra óriási csapást mértek a fapadosok. A kétezres évek elejének pénzbősége és a nagy tőke-kihelyezési hajlandóság olcsóvá tette az új, a korábbiakhoz képest szuperhatékony (keveset fogyasztó, egyszerűbben karbantartható) gépeket. Amíg a nyolcvanas években egy Boeinghez vagy Tupoljevhez minden reptéren több műszaknyi, egyetemet végzett szakmérnök kellett, addig a fapados társaságok Boeing és Airbus gépei fordulók tucatjait húzzák le anélkül, hogy komolyabb vizsgálatot vagy javítást kellene rajtuk végezni. A felfutó termelés és a hitelre-lízingre vásárlás pedig szinte filléres (a korábbi árakhoz képest persze) eszközzé tette a repülőgépet. A magyar Udvarházy István (Steve Udvar-Hazy) járt élen az új repülőgép-finanszírozási megoldások kifejlesztésében. Ő, és a hozzá hasonlók hozták el az olcsó és tömegesen rendelkezésre álló repülőgépet, amire aztán teljesen új üzleti modellt lehetett felépíteni: a fapadosokét.

Ehhez persze kellett az is, hogy a hidegháború lezárultával tele legyen Európa olyan önkormányzatokkal, akik egyszer csak örököltek a semmiből egy milliárdokért fenntartható repülőteret, precíziós leszálló rendszerrel és annyi betonnal, amennyinek az elbontása is sokmilliárdos beruházás. Ezek az önkormányzatok mindenre (=bármilyen árengedményre) hajlandóak voltak, csak repüljön oda valaki. Megszülettek a városszéli "pályaudvarok" között "zötyögő távolsági buszok" vagyis a márványpaloták, tábornoknak öltözött kapitányok és manökenalkatú stewardessek nélkül működő fuvarozók. Mivel a fapadosnak nem a gép árát, hanem a havi lízingdíjat kellett csak kitermelni, őrült növekedés vette kezdetét.

A Malév erre a változásra csak óriási késéssel és akkor is sután reagált. Eközben korábbi Malév-dolgozók és -vezetők részvételével megalakult a Wizzair, amely ma már európai tényező azzal, hogy a magyar és a lengyel piacot uralja, szinte minden Angliába szerencsét próbálni induló kelet-európai ember első élményét jelentve. A lengyel LOT szinte ki is szállt a wizzairrel folyó hiábavaló szkanderezésből és koncentrált a meglevő más funkciókra.

Időközben ugyanis kiderült, hogy a fapados üzleti modell nagyon hasonló a McDonalds modelljéhez. Bármi, ami  a hamburger-krumpli-kóla trión túl van, legfeljebb csak színezheti a kínálatot. Aki bármi mást akar árulni a gyorsétteremben, önmagát korlátozza, mert ezeken túl mindig lesz valami, amit csak az adott országban szeretnek, vagy ott pont nem szeretnek.

A fapados üzleti modell is csak európai nagyvárosok melletti B és C repterekkel, 180 személyes lízingelt jetekkel és maximum 1500-2000 km repült távval működik. Minden más paraméter egy csapásra eltünteti a fapados versenyelőnyét. Jól látható, hogy ez hagy bizonyos mozgásteret a klasszikus nemzeti fuvarozóknak.

Ezt a mozgásteret viszont sebészi pontossággal kell megtalálni, és a céget minden olyan tevékenységtől meg kell tisztítani, ami ebbe a profilba nem illik.

Ennek a mozgástérnek összhangban kell állnia a nemzeti légitársaság országának politikai-diplomácia törekvéseivel, és ennek megfelelően kell a légitársaságnak partnereket választania. A Malévnek több lehetősége is kínálkozik. Ha az egész Kárpát-medencei magyarságot, illetve ezt a nagy gazdasági egységet akarja kihasználni, akkor meg kell könnyíteni a Ferihegyre jutást a szomszédos országokból és elgondolkodni pozsonyi, zágrábi, belgrádi stb. jelenlétének fokozásán. Meg kell fontolni megfelelően takarékos regionális gépek vásárlását.

Ha az amerikai magyar diaszpórával akar kapcsolatot tartani a Malév útján a mindenkori kormány, akkor megfelelő amerikai partner kell, nem a túlzsúfolt JFK-re hanem Cleveland-be vagy Chicagoba repülni (na nem mintha az O'Hare reptér ne lenne zsúfolt). Egyúttal segíteni kell amerikai utasait itthon pihenéshez, utazási és üzleti lehetőségekhez juttatni. Ebben az esetben megfontolandó néhány széles törzsű, interkontinentális gép vásárlása.

Ha az orosz vagy a kínai piac felé akarunk nyitni... de nem is folytatom, minden ilyen hipotézishez tartozik egy üzleti stratégia, gépigénnyel, humánerőforrás-igénnyel, marketinggel és a vállalatvezetés minden egyéb eszközével.

Fontos, hogy valószínűleg az országnak nincs pénze arra, hogy a Malév minden lében kanál, multiszuper légitársaság legyen, hiszen pont ebbe ment tönkre. Pontos stratégiai cél mellett azonban lehet és kell is nemzeti fuvarozót fenntartani, méghozzá lehetőleg Malév néven.

Mindez persze nem változtat azon a tényen, hogy a pazarlás korának a repülésben vége, még a különleges szolgáltatásért, speciális úticélokért elkérhető felár sem tud akkora lenni, hogy a legszikárabb működésen túl, bármit finanszírozzon. Sőt, be kell azt is látni, hogy a flag carrier, amint neve is mutatja, a nemzeti lobogót hordozó presztízsvállalat, és időnként az államnak fizetni kell a "megtermelt presztízsért".

Nálunk ezt a presztízs-felárat tévesztették össze azzal, hogy egy presztízsvállalatot lehet rossz elvek alapján, rosszul vezetni. Nem lehet. Ahogy írtam, a marzs olyan vékony, hogy nem visel el pártszempontból a vezetésbe bedugott hülyéket, már csak azért sem, mert a légi közlekedésben a kis hibákat is több tucat halottban mérik.

Kádár idejében tudták ezt a leckét, és hagyták a malévos szakembereket dolgozni. Ezt a leckét majd nem árt elővenni, de tovább is kell ennél lépni, különben a majdani Malév marad ami a régi volt: országszerte világhírű vállalat. Annál meg jóval többet ér.

 

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://raerunk.blog.hu/api/trackback/id/tr274059404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

escargot 2012.02.03. 16:22:47

Egy csomó minden eszembe jutott, címszavazok inkább:
- Sabena és Swissair-párhuzammal reggel magam is gondolkodtam egy bejegyzésen a Branding blogba, ezen még töprengek tovább
- Szocialista-nemzetközi vállalatok: azért még lehet találni néhányat, ha nincsenek is ennyire szem előtt. Meg kicsit talán a MOL is gyanús.
- Üzleti modell, stratégia: agree. Azal egy kicsit kevésbé, hogy mindent magas színvonalon akartak volna megoldani, legalábbis az utóbbi években már volt egy nemzetiszín fapados felhangja a minőségüknek.
- "Időnként az államnak kell fizetnie a megtermelt presztízsért." Ja, csak ugye nem nagyon fizethet. (Ezért is volt némiképp visszás, amikor a Bizottság szóvivője sajnálkozását fejezte ki. Még ha nem is ők tehettek róla, meg előre lehetett tudni, hogy tiltott támogatások, de akkor is szar volt az optikája.) Megkerülő manővereket talán be lehetne vetni, mint amikor pl. egy japán állami szervezet vendégeként a meghíváshoz csatoltak egy 6000 EUR feletti árú JAL-jegyet, economy-ra. És ezt nagy tételben játsszák, sok embert utaztatnak így.

MrTinkertrain 2012.02.03. 16:27:30

Nem is tudtam, hogy a wizz magyar. Ne sopánkodjunk, ha egy egyáltalán nem működőből létre tudott jönni valami működő, ennek örülök. Ugyanakkor félek, hogy a dominó elindult, és a BKV-nak, valamint a MÁV-nak is hasonló lesz a jövője. Persze, ne tartsunk fenn fenntarthatatlan rendszereket, de ha egy BKV-bérlet 30 ezer ft lesz mert a Jóska cége lesz az üzemeltető, aki már Bázakerettye-alsón is 2 busszal milyen jól csinálta, meg a Juliék nagybátyja és vissza tud csorgatni 15%-ot, az cudar lesz.

paranoid T.R. marcipan 2012.02.03. 16:37:03

Én ugyan meglepődtem, mert nem figyeltem fel mostanában erre utaló hírre, de azt nem értem, hogy a vezetés miért? A csőd nem olyan mint a hóesés, h reggel felkelsz, oszt ni, fehér minden.

Meg azt se értem, h minek van járat pl. Londonba. Másfél órás út, az kényelmetlen széken sem sok - az ember munkahelyén sokkal többet kínlódik a vacak székkel. Min. 2x annyiba kerül, mint a fapados, de ha valaki figyel, 15ezer pénzből oda-vissza megvan. Ez a malévnál 100ezer.

2012.02.03. 17:40:46

Két éve repültem utoljára MALEV géppel Hamburgba, de már akkor is valami arab társasággal együtt működteték a járatot.

Fapadoshoz szoktam, itt adtak valami kis kakaós csigát, kicsi is volt, meg elég szar, a kávé sem volt jó, tehát minek, ezt megspórolhatták volna.A gép amúgy is félig üres volt - ami az én fapados tülekedéshez szokott lelkemnek felüdülés, azt meg kell hagyni.

Nem hiszem, hogy valaki azt nézi, hogy milyen a cég, az ár a fontos, meg hogy mikor indul, mikorra van ott - mert hiába olcsó, ha ott kell éjszakáznod a szállodában, vagy valami világvége helyen tesz le.

Akinek meg mindegy az ár, az nem a Malévet válassza.

Kíváncsi leszek mit találnak ki helyette.

escargot 2012.02.03. 17:49:28

@paranoid T.R. marcipan: Felfigyeltek rá, sőt, valószínűleg tervezett volt az egész, valahogyan meg kellett szabadulni az adósságtehertől. Talán csak azt nem gondolták végig rendesen, hogy mi és hogyan lép a helyébe (ld. pl. a Swiss esetét) - de lehet, hogy erről csak nem tudunk.

Még az jutott eszembe az ügyről, hogy olyan, mint egy kis államcsőd-tesztterep: hagyunk bedőlni valamit, ami pár ezer dolgozót meg néhány, a szolgáltatásban érintett burzsoát meg gaz külföldit érint, plusz van egy csekély gazdasági hatása, és megnézzük, mi lesz, milyenek a reakciók.

Iustizmord 2012.02.03. 18:10:53

Kedves Marcipán, a nemzeti együttműködés rendszerében minden azonnal történik. Azonnali Alaptörvény, gyorsított Be, villámgyors törvényalkotás. És csőd is.

escargot 2012.02.03. 18:23:27

Érdekes megnézni a hivatalos verziókat is a Prof. állításaival összevezetve. Mint például:
"(Orbán) szerint(e) a 21. század nemzetgazdaságához hozzátartozna egy jól működő, veszteséget nem termelő nemzeti légitársaság"
(A jelentés az elmúlt vezetések) "káros döntései közé sorolta a géppark szinte teljes cseréjét "súlyos terhet jelentő" lízingszerződések keretében, ...az értékes vagyonelemek, mint a budapesti Hyatt szállodában meglevő résztulajdon ... eladását", ráadásul ez utóbbiakat az a tehetségtelen Váradi "Wizz Air" József követte el.
De az is szép, hogy az orosz privatizációkor a Malév elvesztette a saját pénzét...
És ebben az esetben persze a visszaállamosítás is felelőtlen döntés volt (elvégre ilyet stratégiai ágazatokkal sosem tennénk).

Memento Mori · http://utel.blog.hu 2012.02.03. 23:16:27

@escargot:
"olyan, mint egy kis államcsőd-tesztterep" - nagyon jó felvetés! simán beilleszthető az elmúlt időszak ideológiai és cselekvési sorozatába.

nagy eséllyel sorra el fognak esni a nem kellően -vagy inkább sehogy sem- felkészített, átalakított közlekedési nagyvállalatok is (máv csoport, bkv, volán társaságok), a piacnyitást (koncessziós szerződések végét) sem érve meg.
a malév pechjére a légi közlekedésben szerepelt, ezért testközelből kapott életerős nemzetközi versenytársakat, és ez a közlekedésből a legérzékenyebben reagáló a nagy pénzügyi-gazdasági-társadalmi válság történéseire.

az állami tulajdonlás lehetséges előnyeiből alig valami, a hátrányaiból szinte minden jelentkezik ebben az ágazatban. összekutyult tulajdonosi-megrendelői-finanszírozói rendszer, napi szintű rögtönzések, a politikai haszonszerzés felülír bármilyen szakmai szempontot, a hozzánemértés pedig feltétel adott terület irányításához-felügyeletéhez.
jellemző módon csak un. kifizetőhelyekben gondolkodnak, és magasról tesznek az ország lakóinak stratégiai érdekeire.
alapos oka van, hogy az imf konkrétan megnevezett feltételeinek egyike a tömegközlekedés rendszerének (finanszírozásának) gyökeres átalakítása.
akkor is, ha az így elfolyó tíz és százmilliárdokat akarják átcsatornázni kamattörlesztésre; és akkor is, ha a saját érdekszférájuk cégeinek készítik elő ezzel a terepet.

beste 2012.02.04. 08:32:48

Sajnálom a malévot - szerintem ésszerű gazdálkodással (az utóbbi 20 évre gondolok) - egy jó kis céget lehetne fenntartani.
Amit viszont nem sajnálnék, ha a máv és bkv nevű csődtömeg és a mindig aktuális kormányi korrupciós pénzforrásként üzemelő két céget is végre beszántanák, sóval behintenék.

El Topo (Sgt. Elias) 2012.02.04. 09:07:30

Azért utálom Pizka cikkeit, mert alig-alig tudok valamit hozzátenni.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2012.02.04. 09:19:49

@El Topo (Sgt. Elias): Pizka is ezért utálja őket, más cikkeihez milliónyi komment van, hogy viktorhülye, meg büdöskomcsi, itt meg senki :-D

El Topo (Sgt. Elias) 2012.02.04. 12:08:49

@Professor Pizka:

Jól van, baszod, most ehhez mi a szentséges lófaszt kellett volna kommentelnem? Minden aspektusa ki van fejtve a témának, nem állhattam neki sztorizni róla, hogy a volt feleségem hogy tette volna tönkre a MALÉV-ot.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2012.02.04. 12:58:32

@El Topo (Sgt. Elias): esetleg egy sztyuvit nem pakoltál meg valahol? :-)

paranoid T.R. marcipan 2012.02.04. 15:24:41

@Iustizmord: én szerényen beérném egy visszamenőleges fizetésemeléssel is. de a szerények sose jutnak magasra.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2012.02.04. 20:18:49

@escargot: "Azal egy kicsit kevésbé, hogy mindent magas színvonalon akartak volna megoldani, legalábbis az utóbbi években már volt egy nemzetiszín fapados felhangja a minőségüknek."

Elég sokáig igyekeztek tartani a színvonalat még a fapadosok előtt megélénkülő versenyben is. De tény, hogy ez már az utóbbi időben tarthatatlan volt. Viszont utaztam a TAP-pal, ott még mindig egy kicsit magasabb színvonalon sikerült megkapaszkodni, de az kicsit más profilú, mint a MALÉV (volt).

"Megkerülő manővereket talán be lehetne vetni, mint amikor pl. egy japán állami szervezet vendégeként a meghíváshoz csatoltak egy 6000 EUR feletti árú JAL-jegyet, economy-ra. És ezt nagy tételben játsszák, sok embert utaztatnak így."
Én ugyan ezt vetettem fel, amikor bejelentették a visszafizetési kötelezettséget: az állami ugyanannyiért jegyeket vesz a gépeken (melyek esetleg fel se szálnak...)

@MrTinkertrain:
"Nem is tudtam, hogy a wizz magyar."
Én sem, és ezzel szerintem nem vagyunk egyedül. Valljuk be, semmi nem utal a magyar voltára...

"Még az jutott eszembe az ügyről, hogy olyan, mint egy kis államcsőd-tesztterep:"
Ez nekem is eszembe jutott. De előkészítettség volt (jegy-garancia bejelentése, licenc visszaadási tárgyalások) csak épp nem megfelelő... :-(

Viharkabát 2012.02.05. 17:06:49

@Professor Pizka: Tán ezért olvassuk a blogodat, kedves Prof', mert itt nem ömlik a takony kommentelésnek álcázva? He?
süti beállítások módosítása