Magyarországon ma az énekesmadaraknál csak a polgármestereket könnyebb kinyírni. Na nem MC-21 "nyúlkombájn" puskával, hanem jogi úton.
A jogosulatlan gazdasági előny megszerzése nevű bűncselekményt ugyanis a magyar önkormányzatok naponta elkövetik. Hogy érthető legyen, itt a tényállás:
288. § (1) Aki
a) a központi költségvetésből, a helyi önkormányzati költségvetésből vagy az elkülönített állami pénzalapokból jogszabály alapján,
b) külföldi állam vagy nemzetközi szervezet által céljelleggel
nyújtott pénzügyi támogatást vagy más gazdasági előnyt úgy szerez meg, hogy evégett valótlan tartalmú nyilatkozatot tesz, avagy valótlan tartalmú, hamis vagy hamisított okiratot használ fel, bűntettet követ el, és öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) Az (1) bekezdés szerint büntetendő, aki a céljelleggel nyújtott támogatást a jogcímétől eltérően használ fel, és az ebből eredő visszafizetési kötelezettségének nem tesz eleget, úgyszintén az, aki a pénzügyi támogatás felhasználásával kapcsolatban előírt elszámolási vagy számadási kötelezettség teljesítésekor valótlan tartalmú nyilatkozatot tesz, illetőleg valótlan tartalmú, hamis vagy hamisított okiratot használ fel.
A magyar önkormányzatok pályázatokból élnek, és naponta előfordul, hogy a bérkeret vagy a rezsikeret egy napra mint önerő megjelenik a számlán és gyorsan határozat születik róla. Ha az ismerős polgármester szól, hogy "Te Józsi, ti beadtátok a TÖKÖMTUDJA-OP 23.3.4.5 pályázatot, lehet nyerni automatikusan hatmilliót" akkor a PM szalad és bizony egy nap alatt elkészül hat falugyűlés jegyzőkönyve. Vagy éppen pénzt szednek be holmi bírság jogcímén, egy napig számlán van a pénz, aztán meg kijavítják a határozatot, pénz vissza de addigre a pályázat megnyerve, önerő igazolva.
De akkor is elkövetik a cselekményt, ha a megmaradt hat vödör diszperzittel (iskola-felújítás) szépen kikenik az orvosi rendelőt. (céltól eltérő felhasználás)
Ezért aztán, tömegével vannak országszerte polgármesterek elleni perek, ahol a PM-et felnyomta a haragosa vagy a politikai ellenlábasa. A bíróságok rendszerint éveket szenvednek azzal, mire az évekkel korábbi pályázatot elbíráló évekkel korábbi hivatalból (ami azóta hatszor át lett szervezve) kihúzzák a pályázati anyagokat és kiderül, hogy ki mit követett el. Rendszeres a pénzbüntetés és a felfüggesztett szabadságvesztés, de ettől a polgármesteri poszttól meg kell válni. Ezt a hosszú procedúrát rövidíti le a Balsai-javaslat. Sajnos lesz olyan bíró, aki majd gyorsan fog ebben ítélkezni, nekem az a gyanúm.
Érdekes, hogy a teljesen ugyanilyen EK pénzügyi érdekeinek megsértése bűncselekményt nem vették ide. Az a tényállás szó szerint ugyanez, csak a jogharmonizáció miatt vették külön, a különbség annyi, hogy azt EU-pénzre lehet elkövetni. Csak ott mindenféle EU-s bejelentési kötelezettségek vannak. Brüsszelben a rögtönítélő bíróságtól meg még valaki megijedne...
A nagy értékű adócsalásos ötletről meg annyit, hogy adócsalás az, amit a NAV annak hív, és adócsaló az, akiről a NAV ezt megállapítja.
Szerény javaslat
A 48 óra védő nélkül szabályra meg nincs mit mondani. Szégyellem magam ennek az alaknak a nevében is. Amellett, hogy a legrosszabb komcsi tempó, csak szólok, hogy valami még hibádzik, Balsai elvtárs. A jelenlegi Be. alapján a terhelt megtagadhatja a vallomást. Jelenleg az ügyészek legfeljebb hazudozhatnak és fenyegetőzhetnek, és egyéb kültelki rendőrtempókat alkalmazhatnak (és alkalmaznak). Tegyétek kötelezővé, Balsai elvtárs, a vallomástételt, és mivel konnektor még a Gyorskocsiban is van, javasolnám - persze csak forradalmi kiemelt ügyekben - az elektro-sokkoló arányos alkalmazását, mert így ezek a rohadék reakciósok röhögve kibírnak 48 órát, amikor majd muszáj lesz a védőt beengedni.